اگر زخم دارید ، تنها نیستید. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی ، زخمها بیش از 200 میلیون نفر در سطح جهان را تحت تأثیر قرار می دهد (1). زخم نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. با این حال ، خارش مداوم ، قرمزی و بثورات می تواند آزار دهنده باشد. روغن درخت چای یک روش اثبات شده برای از بین بردن کنه زخم و کاهش درد و سوزش است. در این مقاله ، در مورد راه حل ها و راه های استفاده از روغن درخت چای برای زخم ها صحبت کردیم.


فهرست مطالب


زخم چیست؟

روغن چای چربی برای زخم ها چگونه است؟

نحوه استفاده از روغن درخت چای برای زخم ها

روغن درخت چای برای زخم: آیا خطرات زیادی وجود دارد؟

نکاتی درباره ایمنی که باید در هنگام انتخاب روغن درخت چای برای زخم ها دنبال کنید

زخم چیست؟

زخم عفونی نیست. این یک آلودگی انگلی است که توسط Sarcoptes scabei ایجاد شده است. این کنه های میکروسکوپی هستند که به پوست شما می ریزند ، جایی که آنها تونل هایی درست می کنند و تخم می گذارند. این باعث قرمزی ، خارش ، تاول ها و بثورات پوستی می شود. تخم ها درون پوست شما قرار گرفته و لاروها به سطح و قسمت های دیگر منتقل می شوند.


این بیماری بسیار مسری است و می تواند از طریق:


تماس پوستی به پوست

به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی (لباس و ملافه و غیره) با فرد مبتلا


معمولاً برای درمان این عارضه از انگل کشنده (داروهای تجویز شده برای زخم) استفاده می شود. با این حال ، انگشت کش ها فقط می توانند کنه ها را بکشند و نه تخم ها. علاوه بر این ، کنه های زخم به طور فزاینده ای در برابر انگل ها مقاوم می شوند. از این رو ، بسیاری از افراد برای درمان آلودگی به زخم به داروهای طبیعی متوسل می شوند.


روغن چای چربی برای زخم ها چگونه است؟

روغن ضروری درخت چای یک روش بسیار مؤثر و طبیعی برای درمان زخم است. این روغن عمدتا به دلیل خاصیت ضد میکروبی ، حشره کش و ضد التهاب آن (به دلیل وجود ترپینن -4-ol) است که این روغن در بسیاری از شرایط پوستی از جمله زخم کار می کند. همچنین ثابت شده است که در مدیریت شرایط خارش پوست (شرایط پوستی که باعث خارش می شوند) مؤثر است (2).


یک مطالعه به بررسی تأثیر روغن درخت چای بر روی کنه زخم پرداخت و نتیجه گرفت که می تواند به عنوان یک روش درمانی جایگزین برای کنترل زخم ها در انسان و حیوانات مورد استفاده قرار گیرد (3).


یک مطالعه دیگر ادعا می کند که 5٪ روغن درخت چای در کشتن کنه های زخم بسیار مؤثر است. terpinen-4-ol موجود در روغن درخت چای در برابر S. Scabei (4) مؤثر است.


از آنجا که زخم مسری مسری است ، حتی اگر به کنه آلوده نباشید ، بسیار مهم است که با اعضای خانواده خود نیز رفتار کنید.


روش های مختلفی برای استفاده از روغن درخت چای برای زخم وجود دارد. ممکن است فقط از روغن درخت چای استفاده کنید یا آن را با سایر مواد مخلوط کنید. برای یافتن برخی از داروهای مؤثر در خانه ، به پایین بروید.


نحوه استفاده از روغن درخت چای برای زخم ها

توجه: از استفاده از روغن درخت چای خالص روی پوست خودداری کنید. شما باید آن را با روغن حامل رقیق کرده و سپس از آن استفاده کنید (نسبت رقت را که در هر دستور العمل ذکر شد پیدا کنید). همچنین ، آزمایش پچ قبل از استفاده از هر ماده طبیعی روی پوست شما الزامی است تا بررسی کنید که به آن حساسیت دارید یا خیر. برای انجام آزمایش پچ ، کمی از مواد تشکیل دهنده آن را روی پوست درست پشت گوش خود بمالید و 24 ساعت آن را بگذارید. اگر پوست شما واکنشی نشان نمی دهد ، از این ماده برای استفاده بی خطر است.


1. روغن خالص چای چربی برای زخم ها

روغن درخت چای در از بین بردن کنه زخم بسیار مؤثر است و به خلاص شدن از خارش و درد ناشی از این بیماری کمک می کند.


شما نیاز خواهید داشت

2-4 قاشق غذاخوری روغن حامل (ممکن است از روغن بادام شیرین یا روغن جوجوبا استفاده کنید)

5-10 قطره روغن درخت چای خالص

روش

هر دو روغن را با هم مخلوط کنید.

به خوبی روی بدن خود ماساژ دهید.

در حمام (روز بعد یا قبل از رفتن به رختخواب) بشویید.

در ادامه با روغن درخت چای یا مرطوب کننده neem همراه باشید.

چند وقت؟

این کار را هر روز دو بار انجام دهید.


2. روغن درخت چای و روغن neem برای زخم ها

Neem به طور گسترده ای در داروهای آیورودا برای معالجه بیماری های مختلف پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. عصاره Neem یک روش ایمن برای درمان زخم است و نتایج امیدوار کننده ای در کاهش آلودگی نشان می دهد (5). شما می توانید از Neem به هر شکلی برای درمان زخم استفاده کنید.


شما نیاز خواهید داشت

2-4 قاشق غذاخوری روغن neem با فشار سرد

5-10 قطره روغن درخت چای خالص

روش

هر دو روغن را با هم مخلوط کنید.

مخلوط را به خوبی روی تمام بدن یا در صورت لزوم ماساژ دهید.

در حمام بشویید.

در ادامه با روغن درخت چای یا مرطوب کننده neem همراه باشید.

چند وقت؟

این کار را هر روز دو بار انجام دهید.


3. روغن درخت چای و فلفل کاین

فلفل کاین زخم را درمان نمی کند. اما حاوی کپسایسین است که می تواند در کاهش درد کمک کند (6). این یک اثر بی حسی است که باعث کاهش درد ناشی از زخم می شود.


شما نیاز خواهید داشت

1 فنجان فلفل کاین (پودر)

15-20 قطره روغن درخت چای رقیق شده (آن را با 2-4 قاشق غذاخوری از روغن حامل رقیق کنید)

روش

مخلوط روغن درخت چای رقیق شده را در پودر فلفل کاین مخلوط کنید.

وان حمام خود را با آب ولرم پر کنید.

پودر فلفل کاین و مخلوط روغن درخت چای را به آب اضافه کنید.

بدن خود را تا گردن خیس کنید. اطمینان حاصل کنید که آب فلفل به چشم شما نمی خورد.

به مدت 20 دقیقه یا تا زمانی که آب خنک شود خیس کنید.

با آب سرد شستشو دهید.

پوست خود را خشک کنید.

در ادامه با روغن درخت چای یا مرطوب کننده neem همراه باشید.

چند وقت؟

هر روز یکبار


4- روغن درخت چای و نمک اپسوم

نمک Epsom به تنهایی نمی تواند زخم را درمان کند. نمک اپسوم برای جوان سازی مجدد آن اغلب در سس های حمام استفاده می شود

5- روغن چای و ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا به دلیل خاصیت تسکین دهنده پوست شناخته شده است. با این حال ، این نیز برای درمان زخم مؤثر است. یک مطالعه مقدماتی نشان می دهد که ژل آلوئه ورا به اندازه بنزوات بنزوات در معالجه زخم مؤثر است (7).


شما نیاز خواهید داشت

½ فنجان ژل آلوئه ورا خالص (تازه قاشق شده)

2 قاشق غذاخوری روغن neem

15-20 قطره روغن درخت چای

روش

ژل آلوئه ورا را با دستمال تازه مخلوط کنید.

ژل آلوئه ورا ، روغن نم و روغن درخت چای را در یک کاسه مخلوط کنید.

این مخلوط را در تمام بدن خود ماساژ دهید.

بگذارید حداقل 30 دقیقه تا یک ساعت بماند.

آن را بشویید.

در ادامه با روغن درخت چای یا مرطوب کننده neem همراه باشید.

چند وقت؟

هر روز یکی دو بار.


6. روغن درخت چای و روغن میخک

روغن میخک برای کنه های زخم سمی است. این ماده حاوی eugenol است که می تواند در طی یک ساعت از تماس کنه زخم را از بین ببرد (8).


توجه: آزمایش پچ برای این دستورالعمل الزامی است. همچنین ، روغن میخک ممکن است باعث ایجاد احساس خفگی خفیف شود ، اما طبیعی است.


شما نیاز خواهید داشت

5-6 قطره روغن اسانس میخک خالص

5-6 قطره روغن ضروری درخت چای خالص

روش

وان حمام را با آب گرم پر کنید.

5-6 قطره هر یک از روغن های میخک و درخت چای را اضافه کنید.

حداقل 20 دقیقه در آب خیس کنید.

پوست خود را خشک کنید.

در ادامه با روغن درخت چای یا مرطوب کننده neem همراه باشید.

چند وقت؟

هر روز یکی دو بار.


7. روغن درخت چای و روغن ضروری آنیس

اسانس آنیس از دانه های آنیس استخراج می شود. این ماده دارای خواص ضد باکتری و حشره کش بوده و یک گزینه درمانی عالی برای زخم ها و شپش سر است (9).


توجه: آزمایش پچ برای این دستورالعمل الزامی است.


شما نیاز خواهید داشت

5-6 قطره روغن ضروری آنیسین

5-6 قطره روغن ضروری درخت چای خالص

روش

با پر کردن وان با آب ولرم ، یک خیساندن گرم را آماده کنید.

5-6 قطره هر یک از درختان چای و روغنهای اساسی دانه آنیسون را اضافه کنید.

به مدت 20 دقیقه یا بیشتر در آب خیس کنید.

پوست خود را خشک کنید.

در ادامه با روغن درخت چای یا مرطوب کننده neem همراه باشید.

چند وقت؟

هر روز یکی دو بار.


روغن درخت چای یک ماده رایج است که در انواع محصولات پوست (مانند مرطوب کننده ها ، کرم ها و شستشوی صورت) وجود دارد. اگرچه استفاده از آن بی خطر است ، اما شما نمی توانید احتمال بروز عوارض جانبی را انکار کنید. بیایید نگاهی به عوامل خطر درگیر داشته باشیم.


روغن درخت چای برای زخم: آیا خطرات زیادی وجود دارد؟

روغن درخت چای تا زمانی که رقیق باشد بی خطر است و شما مستقیم از آن استفاده نمی کنید. با این حال ، می توانید به آن حساسیت داشته باشید. در چنین مواردی می تواند باعث بثورات ، قرمزی ، سوزش و خارش شود.


بنابراین ، همیشه پیشنهاد می شود قبل از استفاده از روغن ضروری ، آزمایش پچ را انجام دهید. روغن رقیق شده را روی پوست درست پشت گوش یا قسمت داخلی بازوها بمالید. حداقل 24 ساعت صبر کنید. اگر پوست شما واکنش نشان نمی دهد ، می توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.


بدون مشورت با متخصص پوست ، از روغن درخت چای برای درمان هر بیماری استفاده نکنید ، به خصوص اگر قصد استفاده از آن را در کودک دارید.


اگر از مرطوب کننده روغن درخت چای یا هر محصول دیگری (پماد یا خامه) برای زخم استفاده می کنید ، مطمئن شوید که آنها حاوی روغن درخت چای خالص با غلظت حداقل 5٪ هستند. هر محصولی با کمتر از این درصد در هجوم مؤثر نخواهد بود.


زخم بسیار مسری است. از این رو ، اطمینان حاصل کنید که در تمام قسمت های بدن و نه فقط در منطقه آسیب دیده ، از داروهای درمانی استفاده می کنید - زیرا همیشه فرصتی وجود دارد که ممکن است لکه ها گسترش یابد.


همچنین قبل از استفاده وسایل خود ، از جمله حوله ، ملافه ، لباس و ملافه را در آب داغ تمیز کنید. اگر با خانواده خود زندگی می کنید ، آنها بدون توجه به این که آلودگی دارند یا خیر ، باید همان روال مراقبت از پوست و روند تمیز کردن را نیز انجام دهند.


نکاتی درباره ایمنی که باید در هنگام انتخاب روغن درخت چای برای زخم ها دنبال کنید

شما می توانید از روغن درخت چای خالص یا محصولاتی که حاوی روغن درخت چای هستند برای از بین بردن کنه زخم استفاده کنید. چند مورد ایمنی وجود دارد که باید در صورت خرید هرکدام از آنها به خاطر بسپارید:


اگر در حال خرید هر نوع محصول روغنی درخت چای (خامه یا لوسیون) هستید ، از روغن درمانی آن اطمینان حاصل کنید. قبل از خرید یک محصول ، در مورد درصد مناسب با پزشک خود مشورت کنید.

همیشه از محصولاتی استفاده کنید که حداقل 5٪ روغن درخت چای داشته باشند.

هنگام خرید روغن درخت چای خالص ، بررسی کنید که آیا این لیبل نام علمی (Melaleuca alternifolia) را ذکر کرده است یا خیر و می گوید 100٪ روغن درخت چای خالص است.

قبل از خرید روغن درخت چای خالص ، لیبل را با دقت بخوانید. بررسی کنید که آیا می گوید روغن با استفاده از فرآیند تقطیر بخار تولید شده است ، و برگ ها از استرالیا گرفته می شوند (زیرا گیاه چای درخت گیاه بومی استرالیا است). این امر باعث اطمینان از خلوص محصول می شود.

معمولاً ممکن است چندین هفته طول بکشد تا کاملاً بهبود یابد. اگر چه ممکن است کنه ها در طی 24 ساعت از بین بروند ، تخم ها و ذخایر مدفوع در پوست شما قرار دارند و ممکن است دو تا چهار هفته طول بکشد تا کاملاً پاک شود. درمان را تا زمان از بین رفتن بثورات ادامه دهید. اگر خارش و سوزش پوستی حتی بعد از چهار هفته ادامه یابد ، ممکن است نیاز به معاینه مجدد داشته باشید. برای معاینه بدنی و تشخیص بیشتر با پزشک مشورت کنید.

مرجع:ثانیکالا